Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Rabu, 14 Julai 2010

Sejarah LABUAN


Labuan adalah wilayah persekutuan kedua Malaysia.

Terletak 8 km di lepas pantai Sabah di Malaysia Timur, Labuan ditetapkan sebagai pusat kewangan antarabangsa lepas pantai dan pelabuhan bebas cukai. Pelabuhan besar dan mendalam, maka nama Labuan diberikan kepada pulau itu, berasal dari kata Melayu "Labohan" yang diterjemahkan ke dalam pelabuhan. Labuan adalah 2 1/2 jam dari Kuala Lumpur oleh penerbangan.

Pulau Labuan adalah 10km (6 batu) di lepas pantai Sabah, dan meliputi kawasan seluas 98 sq km (38 batu persegi). Ini adalah tugas pelabuhan bebas dan beroperasi sebagai pusat kewangan luar pantai Malaysia. Excellent tugas belanja percuma dan bentangan luas pantai berpasir putih di seluruh pulau Labuan membuat destinasi pelancongan popular. Ini juga merupakan tujuan popular bagi penyelam dan mempunyai empat ditubuhkan kemalangan halaman menyelam. The Wreck Semen cocok untuk pemula, tapi Blue Water Wreck memerlukan pengalaman menyelam lebih maju. Hal ini dimungkinkan untuk menembusi perut dari kemalangan Australia dan Amerika, namun pemandangan menyelam hanya boleh dicapai untuk penyelam menghancurkan berkualiti dengan pengalaman yang relevan. Agama bangunan bunga di pulau itu adalah An'nur Masjid Jamek, Kwong Fook Kung Temple dan Lauan Gurdwara Sahib. Masjid, tempat ibadah bagi masyarakat muslim Labuan, mempunyai rekabentuk futuristik progresif. Candi, dibina pada tahun 1952 adalah kuil China tertua di pulau itu. Tahapan masyarakat prosesi dewa Hokkien dengan tarian trans-suka dan persembahan makanan setiap tahun pada bulan Mac. Lauan Gurdwara Sahib, tempat ibadah bagi masyarakat Labuan Sikh yang dibina pada tahun 1957. The Sikh 'Kuil Emas di Amritsar terinspirasi desain. Taman Perdamaian di Layang-Layangan, memperingati Perang Dunia II, adalah mundur tenang. paviliun Jepun yang terinspirasi dan kolam dengan jambatan batu yang putus-putus turun taman yang indah.

PULAU PAPAN: Sebuah pulau hanya lima minit dengan bot dari Labuan, Pulau Papan merupakan sebuah retret popular untuk weekenders dari Brunei. landskap menarik turun pulau dan mercusuar penjajah meningkatkan pesona alam Pulau Papan's. Chalet penginapan sedia; satu-satunya alternatif untuk sesiapa yang ingin bermalam di pulau itu adalah berkhemah.

Tiada ulasan: