Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Rabu, 24 November 2010

Crita Hal Doktor..

tq en google


Pagi tadi no p klinik..biasa la tiap 3bln skl p sana kena injek..masa masuk keta no dengar ada sorang doktor duk ceramah la radio..Abang kata radio IKIM..sapa nama doktor tu pun xtau sbb buka2 dh ada..pompuan..

Ni antara kata2 yang No dengar..
kenapa kita dapat maid seorang yang panjang tangan, curi tulang dan sebagainya..tp kite xkena pk kenapa ALLAH SWT mengutuskan maid tu tuk bekerja dengan kita..

Pastu xdengo sgt dh apa dia ckp sbb Abang duk crita hal doktor td..

Kebanyakkan kita mesti menyalahkan maid tersebut kan?..xpun menyalahkan ejen..xpun kenapa kita yang dapat sedangkan kawan kita dapat maid yang baik2 je..tp kita xsedo kenapa KITA yang dapat ujian tu..cube renung balik..

 apakah yang telah kita buat sehari2?..
adakah waktu kerja kita curi tulang?..
adakah kita ada terguna barang pejabat?..
adakah kita ada saja2 masuk lambat?..
adakah kita layan anak isteri/suami dengan baik2?..
apakah itu..adakah ini?...

Ya, macam tu juga klo kita ditimpa musibah..cepat2 la beristigfar kepada ALLAH SWT..smg ALLAH SWT mengampunkan dosa2 kita yang lampau..jangan SESEKALI cuba menyalahkan keadaan tersebut..

Berbalik cerita hal doktor tadi..Abang gtau doktor tu skang adalah pensyarah. Masa dia ceramah tu xlari dari menyebut ALLAH SWT..

Antara yang Abang crita..
1) Doktor tu pesan jangan sesekali mencampurkan bahan perasa dalam masakan. Bahan tersebut boleh memudaratkan badan kita..boleh mendapat pelbagai penyakit..kepada penjual TOLONGLAH jangan pk nak untung saja tp KESIHATAN pengguna yang lebih utama..sbb telah diketahui bahawa bhn perasa ni boleh lebih menyedapkan lg hidangan..buat surirumah gunalah bahan2 yang asli.

BETUL dan memang TEPAT sekali sbb mak sedara belah Abang dlu jg tukang masak masakan panas..dia cakap semua jenis masakan tersebut mmg banyak mengandungi bahan perasa..lebih2 lagi macam sup dan tomyam..masa dorang rebus tu dah buh bahan perasa dan masa masak skl lagi dorg buh..dh 2x..sbb tu bl kita masak dirumah xsama rasa cam restoran punya kan?..

2)kes pelajar kena rejek = mmg klo ikut undang2 perubatan pelajar yang xlulus kena rejek..boleh tak kita sebagai pensyarah tolong balik pelajar tersebut..cari dimn kesilapan mereka..pelajar tu kan anak orang..kalo kita menolong pelajar tersebut hingga berjaya..insyALLAH ALLAH SWT akan menolong anak2 kita pla..malahan hg ke cucu cicit ALLAH SWT akan memberi RAHMAT..insyALLAH..
Mana tau kita berjaya selamatkan seorang pelajar..insyALLAH menjadi doktor yang baik..insyALLAH pelajar tersebut akan menolong ramai lagi keluarga..

dan doktor tu pesan..
3)Jangan sesekali ingat nak menjadi sorang doktor yang hebat tp jadilah seorang doktor yang memikul amanah untuk merawat pesakit kerana ALLAH SWT..

Takdan nak dengo panjang2 sbb klik tu xsapai 3km pun..

Alangkah bagusnya klo semua doktor macam tu kan?..tp skang kebanyakan doktor nak penuhkan tabung klinik dia je..bia cepat kaya..boleh pakai keta beso..ubat bagi mahal2..pastu ubatan yang xperlu jg d baginya sbb no penah dapat doktor mcm ni..last2 xmkn pun ubt tu..

Ada pula jenis xcek pun..tanya sakit pe terus bg ubat huhu..
Ada pula yang jenis mengeluh2..pesakit ramai la..penat la..pesakit byk kerenah la..bla..bla..bla..

Tiada ulasan: