Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Khamis, 18 November 2010

PETUA Bila Nak Berhenti Botol Susu

kakak umo 1thn 4bulan bila dpt adik baru

Salam semua..

Rasa nak mengomel sket pasal bab2 botol susu ni sbb no tengok skang mcm dh trend menyusu botol sampaikan sek ren huhu..kat skolah ok lagi tp bila balik rumah xingat makan nasi dah..1st thing mst carik botol dlu.

Pengalaman no anak 4 ni, yang sulong dalam umo 7bulan 'terlekat' pla yang 2nd..pastu bila dapat yang 3rd umo 6bulan 'terlekat' pla yang 4th. Jadi faktor utama mestilah susu cz no memang menyusu badan.

Orang tua2 cakap xelok bila peknen tp stil bg bb susu utk c kakak. Macam2 dengar kontranya. Contoh anak yang bakal dilahirkan akan mengalami gangguan sbb zat semua di ambil oleh c adik. Mmmm takut juga kan bila dengar.

Kemudian risik ngan kengkawan kebetulan ada dia wat camtu dan kebetulan juga anaknya mengalami masalah. Orang kata lambat 'pick-up' dan skang stil duk berulang ngan ubat2an. Mmmmm makin risau dibuatnya.

So jalan paling selamat p jumpa doktor dan dengar nasihatnya. Doc cakap kalo tubuh kita ok dan confident sume zat tu boleh bagi sama rata just carry on je susu badan tp skang kita nak makan tuk diri kita sendiri pun x seimbang kan! camne nak makan tuk bertiga huhu..

Jadi nak taknak kena bagi gak la c kakak ni botol..huhu sian dia..susah payah arwah mak dlu menolong nk pisahkan susu..dan caranya asam jawa mmg kena ada disamping..time c kakak nak, sapukan asam jawa pada puting kite n bg botol susu..arwah nenek dia bawa p jauh2 dr no supaya c kakak xbau dah ibu dia ada dekat2 situ..

Sama la jg bila dapat c farihin ni, terlekat pula ngan c fadhlan..

Ok..bila memasing dh syok minum susu sure time nak lepaskan pula bermasalahkan?..

Anak2 no bila dorang umo 2tahun..no punya tektik mcm ni..
Tinggalkan separuh susu atau lebihan susu dalam botol, jangan basuh. Biarkan susu tu basi. No letak atas rak tv. Time dorang nak no tunjukla yang susu dorang dah basi. Klo dorang stil xcaye, no buka n suh dorang bau..hahaha of cause la baunya yang amat 'masyam' hahaha..dan kalo dorang banyak cerita no pujuk la macam2 sampai dorang rase xmo dah minum botol hehe..klo dorang suh basuh kite basuh ala2 je la..n bau dia stil ade kan..kalo dorang suh beli lain kite cakap la xcukup duit ke..ala, bodek la apa2 pun..

Mula2 no beli botol yang ade muncung tu kan..ala, skang mcm2 ade..tinggal pilih dan beli je..nak murah ke mahal ke..bila umo meningkat boleh la tukar kepada cawan biasa... 


Masa mula2 buh susu dlm cawan dorang xmo minum tp air lain mau diminumnya..last2 no buh milo lam cawan n dorg minum sampai liciiiiin..oooo baru tau, maknanya kita tukar la susu putih kepada susu coklat. Nah sampai skang c farihin minum dan c fahdlan pun ikut minum sama lam cawan hehe..

Tapi petua no ni, no rasanya tuk yang bawah 2tahun je kot sbb kengkawan yang anaknya dah umo 4tahun cuba2 tak jadi..anak dorang dah panjang akal katanya..yang dh masuk sek rendah lagi la kan...tapi bagi no usaha la selagi boleh insyALLAH..

3 ulasan:

~izan~ berkata...

ha betul tu kak,kalau dh 4thn ke atas susah nak tipu2 hehe..kdg2 dia plak g basuh sendiri botol dia hehe..tp skrg dah ok dah minum cawan sbb bgtahu dia (err ugut) nak bgtahu kat cikgu kalau hisap botol lg hehe...

Norhafiza berkata...

=>izan : hahaha bagus tektik tu..mesti dia malu kan hihi..

zarida zakaria berkata...

anak saya tahun nie dah masuk 4tahun..tapi masih minum susu botol..dia selalu cakap kat saya jangan letak botol susu dalam beg sekolah..tapi saya takut nnt kat sekolah tiba2 pulak dia minta susu susah pulak cikgu dia nak handle..weekend nie nak cuba tak bagi susu waktu siang la..kalau 2 hari nie berjaya saya takkan bekalkan susu ke nursery lagi..harap2 menjadi..boleh jimat duit belanja beli susu:)