Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Selasa, 21 Disember 2010

BUAT Hal Lagi!..Tarik Nafas..Hembuuuuus

Cuti sekolah hanya tinggal 2minggu je lagi kan? Ha...apa kenangan anda masa musim cuti2 ni time dorang lepak2 lam rumah..

Ya! dah pasti rumah kita tu dah bertuko rupa kan?..ala2 zoo pun ada dengan pekik terlolong dorang duk bergaduh la..dengan makan biskut yang sisanya tumpah merata2 la..pastu mesti tiap kali dorang makan..kiteeee juga yang kena moop kan?..hihi..

Macam No pla, time kita duk dapo dorang sepah kat ruang tamu dengan segala sisa makanan. Konon2 nak makan roti/biskut sambil tengok tb huhu..masuk bilik dorang dengan cadar yang entah kemananya..tu tak citte bab tandas dorang lagi! YA ALLAH, lepas mandi camtu je dorang letak baju atas lantai la dalam sink la..bakul tepi bilik tu agaknya perhiasan kot! Time mandi lak berejam jam! Sabar je la kan..

Cuma No agak bersyukur jg sebab ada c Kakak n Abe yg boleh la tolong No buat yang ringan2. Dah tahun depan dorang masuk darjah5 dan 4, pandai2 la bw diri.

TAPI nak tau apa dorang buat?..
Sebelum tu tarik nafas dlu ek..tenangkan fikiran hehe..



 Abang kata macam buat dengan batu kerikil



 nampak tak?


ha! tu diaaaa


 abis kiri kanan dikerjakanya


ada lagiiii


Mau taknye..tengok la!


Dinding pun menjadi 'mangsa' gak huhu..

Jadi..apa anda rasa klo terjadi pada anda? Nak rotan ke? Nak pukul ke? Nak marah2 ke?

 Memandang ni kete Abang, Abang yang bayo, Abang yang guna..jadi No pun diam je la..bunyi gak duk mengomel sket2 tp xleh la marah2..

No tengok Abang panggil anak2 yang besar 2orang tu kat luar..No malas nak amik port biar la Abang ngan anak2 je. Tapi lebar la jg telinga ni nak dengar...mmmm tak dengar mana pun..yang dengar,

Abang : Faham? (tegas bunyinya)
Anak2 : Fahaaaaaam... (jawab serentak) dengan nada perlahan
Abang : Nak buat lagi?
Anak2 : Tak mahuuu..
Abang : Janji?
Anak2 : Janjiiiii..

Pesan Abang..jangan memukul anak tanpa usul periksa..agama sendiri menyuruh merotan anak pabila tidak solat bila cukup umo setelah dipesan berulang kali. Ni kan harta dunia, hanya pinjaman tuk kita..bila2 masa ALLAH SWT tu boleh tarik semua tu.

Bersyukur la kita mendapat amanah dan anugerah dari ALLAH yang sempurna ini. Cuba bayangkan mereka yang ALLAH SWT telah menguji dengan menganugerahkan anak2 OKU..betapa besar pengorbanan mereka berbanding dengan kita yang kerdil ini.

Dan lagi satu..
"Ala nanti Mama guna kete tu lebih kurang camtu gak nanti..paling koman pun mesti ada kemek2 sket..Abang boleh agak dah klo pompuan bawak nih.."
"Sebab tu Abang xmo baiki lagi..biar Mama dah mahir baru Abang nak tukar cat dan baiki mana yang patut.." sambung Abang lagi...

Aduyai..ye ke? Anda bawak kete ada kemek2 tak?..

8 ulasan:

Aku Ibu Muda berkata...

adaaa...kemek2 sket, calar2 sket..ahaha..tu lom masuk lg calar2 budak2 men beskal kt kawasan rumah..

Norhafiza berkata...

=>AkuIbuMuda:hahaha..owh, kira kita senasib la nih hahaha...

Magrib berkata...

ooo mak aii.. bnyk nya calar... pernah masa kecik2 dulu, park beskal blakng kereta. pastu terjatuh, handle beskal kena cermin lampu brek. pecah la.. abah la balek kena buboh penampaq kat pipi.. terpelanting.. hehe..

anyway akak.. terima kaseh sebab bagi nasihat kat saya.. tq

Norhafiza berkata...

=>magrib : hihi..tu la kesnya..kanak2 ribena punya citte..nak marah pun tak guna..just kaunseling je la..

sama2 dik..

mzhany berkata...

betol gak kan no, xkkan nak marah2 beriya kn...hurmm dugaan gak tuh..fuhhh

Norhafiza berkata...

=>hany: klo kita dapat anak hiperaktif cam ni..mental kena kuat hany..bab ni Abang banyak bagi semangat pd No..

aima berkata...

haha..anak2 buat hal mama terpalit sma

Norhafiza berkata...

=>kakAima : haha..sabo je lee..