Rakan Maya

Kenali No

Foto Saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Ahad, 12 Disember 2010

OH Soya Milk Maker...

Sebab utama No join Cosway sebab terpikat ngan SMM ni..kami mmg suka minum soya anak branak..No beli ngan harga RM135=1RC (runcit rm239) kat stokis Tg. Cat, Klate. Pastu No berkenan lak ngan Bread Maker tp stok dh tutup lak katanya nk wat model baru..DAN Alhamdulillah bulan ni No dh wat iou tuk Bread Maker dengan harga RM279=5RP..katanya 3mgu lg sampai..dh abis 1mgu tgal lagi 2mgu hihi..sabo  sabo..

OK..No sambung citte SMM ni ek..alang2 dh beli No tunjuk la cara nk watnya ye..

Mula2 kena basuh dan rendam soya dlu dalam 5-8jam..jangan lebih masa tau nanti biji soya akan masam. Kedian, buang kulit selaput dia tu dengan cara meramas mesra..jgn terlalu kuat takut kang pecah lak c dia tu. Dah abis bilas bersih serta toskan hg kering. Buh lam tuperware, tutup kemas2 dan simpan lam peti ais. Nak guna amik ikut sukatannya (disertakan skl cup sukatan). Tahan selama 1mgu dengan syarat biji soya jgn bg kena tangan.

ni No buh 3cup yg disediakan..

buh air ikut sukatannya ye..
masa ni nk simpul dn pandan pun boleh..
masukkan je lam air tu..

proses mengisar

selepas proses mengisar dan memasak..
nampak x buih setinggi 4inci tu?..
No tapis guna penapis tepung hihi..
klo penapis teh tu lambat sket lee..

dah siap..sedia di minum..
jangan lupa masukkan gula ya..
nk buh secubit garam pun boleh bg dia lemak sket.
klo nak tambah air bg penuh pun xpe
 tp kurang la 'kelemakan' soya tadi ya..
Tapikan sejak akhir2 ni sibuk memperkatakan KEBURUKKAN soya huhu..No pun xlepas dr mencari beberapa fakta tentang soya..hurmmmm...pe2 pun..nak minum sekali sekala tu ok kot..ye x?

2 ulasan:

airmataibu berkata...

apa keburukan soya yang no tau? ish ngeri jugak dengar... ita ni pun peminat soya jugak...

Norhafiza berkata...

=>airMataIbu: nnt No c&p ye..