Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 28 Januari 2011

Kerisi Bali Berhalia


Ni resepi dinner semalam hehe. Baru tayang hari nih hehe.


Ikan Cencaru No goreng biasa je, buh garam dan goreng. Ikan Kerisi Bali pla No beli 2ekor hampir 3kg.

Resepi No jumpa dalam myresipi


  • BAHAN

  • 1ekor ikan kerisi bali- dibersihkan 


  • 1 keping asam keping

  • 3 ulas bawang putih - dihiris

  • 1/2 biji bawang besar - dihiris bulat

  • 1 inci halia - dihiris

  • 600 ml air - klau suka kuah byk leh letak lebih

  • garam secukupnya

  • 1 biji lada merah - di potong 2 dan dibelah

      • bg yg suka ajinomoto leh letak sket - No ganti dengan serbuk perasa 'INNI'
  • cendawan - dicarik-carik

  • CARA
  • No masukkan semua bahan, tutup.. tunggu hingga didih (ikan tu kena balik2 kan la ye), kemudian rasa dan siap.


proses memasak

No campo nih sket..
Pastu No buat Tomyam Sayur bercendawan sket. Resepi lebih kurang macam No wat dalam entri nih. Cuma bahan sampingan tu je yang tuko. Pandai2 la nak idup kata orang hehe..



6 ulasan:

suri solehah berkata...

sedapnya no..akak tenghari ni tak tahu nak masak apa lagi ni..takde idea

Norhafiza berkata...

=>kakSuri : alooo kak..sian lak..nnt cuba kakSuri belek2 dalam my.resepi tu kot2 ada idea kan..

sal berkata...

kak sal suka masakann cmni...sop2...berkongsi info kita tq

Norhafiza berkata...

=>kakSal : sama2 kak..

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...

No, semakin rajin memasak sekarang ni.akak suka je lauk yang berkuah cam tu.Buat hirup-hirup sedap.

Norhafiza berkata...

=>kakIna : betul tu kak, kami pun suka kuah2..masak tu mmg tiap hr kak cuma skang br trasa nk kongsi hehe..sll No masukkan lam FB je klo ada yg spesel..