Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Selasa, 25 Januari 2011

SAYUR Lemak Labu

Entri ni sepatutnya malam tadi No buh tp kepala sakit lak..migraine daaaa..lepas magrib terus zzzzzz..

Semalam lepas anto Kakak dan Abe p sekolah agama petang No singgah kedai jap cari labu kuning. Hajat nak wat sayo lemak tp ini je yang ada. Amik je la..klo nak murah kene p kedai jaoh sket..malas dah nak drive jaoh2..


Abang plak lepas balik keje terus makan. Klo dlu balik sendiri kol 5.30ptg sampai, terus makan..skang dh No p amik kol 6ptg la br sampai sebabnya kena amik anak2 sekolah agama lak..sampai2 terus hidang..


Bila dah siap ketung ketang kat dapo..ni la hasilnya...tadaaaa


Ni No nak share cara No ek..

Bahan2..
Labu Kuning (ade panggil labu peringgi)
Santan
Isi ikan-direbus/kukus dan dilumatkan
1sudu besar Lada Hitam-lumatkan
1labu Bawang Beso (kes malas nak siang bawang merah hehe)-lumatkan
1sudu beso Budu
Garam dan Gula secukup rasa

Cara
Masukkan semua bahan (kecuali garam dan gula) dan kacau perlahan2 sebab takmo bagi pecak minyak atau membuak. Bila dah mengelegak masukkan garam dan gula secukup rasa ye..garam tu agak2 la sebab dh ada budu lam tu..

NOTA
~Isi ikan tu klo nak ganti bilis, udang kering pun takpe. Yang No buat ni ikan tongkol sekeping lebihan dalam kuah singgang haha..
~Klo resepi org tua2 masak yang mula2 tu buh santan yang cair dlu..dah gelegak baru buh santan yang pekat (kepala).
~Labu ni klo lama sangat dia akan lembik, tak sedap.. jd agak2 empuk la ye.
~Labu nih boleh diganti ngan sayo lain seperti cengkor manis, pucuk paku dan yang dirasakan sesuai la ye.
~Enak dimakan bersama sambal belacan..perghhhh!

6 ulasan:

sal berkata...

wadu..wadu..sayur labu yg no buat tu, layan dengan ulam dari blog kak sal dan sambal belacan...sedap..

Norhafiza berkata...

=>kakSal : a a..betul tu kak..yum yum, macam terasa lagi nih..

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...

goreng pun sodap. betul tu no, kalau masak labu ni, kena letak lada hitam sikit, nak buang angin.dapat makan ngan ikan masin sedapkan.

suri solehah berkata...

salam no..sedap tu akak pun suka masak gini..sbb mak akak dulupun kalau ada labu dia selalu masak gini.

mzhany berkata...

no, sedapnya nampak. tp hany xmkn labu nih.hehehe

Norhafiza berkata...

=>kakIna : owh..tak penah goreng lagi nih labu kuning..klo labu air biasa buat goreng pedas.

=>kakSuri : salam kak..same la kite ye hehe..

=>hany : banyak angin buah ni..jenis sejuk tp No tetap makan hihi..