Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Rabu, 2 Februari 2011

APAM Balik

KiTengah2 No duk tambah gambo lam album FB No..ternampak la lak kue nih..sedap sangat!..No jumpa resepi dalam blog Raidah. Kue ni No buat pada bulan Okt 2010. Abang memang suka sangat makan ni. Katanya tak payah dah nak beli2..bikin sendiri jek hehe..


Ok..izinkan No C&P balik resepinya ye Raidah..


Bahan-bahan:




2 cawan tepung naik sendiri } diayak


1/4 cawan gula

1/2 sudu kecil soda bikarbonat

1/2 sudu kecil baking powder

sedikit pewarna kuning

1 biji telur

1 1/2 - 2 cawan susu segar (kalau nak guna air biasa pun boleh)

Sedikit garam.



Inti:



1 cawan kacang tanah yg telah digoreng tanpa minyak } dimesin - untuk ditabur


1 tin jagung krim - untuk ditabur

1 cawan gula - untuk ditabur

Sedikit mentega




Cara penyediaan:



1. Pukul gula bersama telur hingga kembang, masukkan soda bikarbonat, baking powder,susu segar,sedikit garam dan pewarna kuning. Pukul lagi hingga sebati.
2. Masukkan tepung dan kacau supaya ianya tidak bergentel.
3. Panaskan pan 'non stik' tanpa menggunakan sebarang minyak, ambil satu senduk atau dua (bergantung kpd ketebalan yg disukai) dan tuangkan ke dalam pan kemudian nipiskan. Tutup pan sebentar.
4. Apabila setengah masak, taburkan bahan taburan tadi dan secubit mentega.Bila masak bolehlah diangkat dan dilipat dua.Sapukan sedikit mentega di bahagian kulit luar.



** Untuk mendapatkan apam balik yg cantik,perapkan bancuhan tepung tadi selama 2-3 jam dan barulah dimasak.


Terima banyak2 untuk Raidah kerana berkongsi resepi ni. Skang No tercari2 yang jenis garing pla sebab No dah try dr 1blog ni tapi hasilnya mengecewakan la huhuhu...ada sesiapa tau tolong bagitau No sekali ya..

9 ulasan:

Ibu HidayahAmin berkata...

yum..yum...sedapnya....

Norhafiza berkata...

=>IbuHidayahAmin : mmg sedap kak..

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...

akak suka sangat makan apam balik, tapi tak pernah cuba buat lagi.Suka kalau taruk jagung banyak-banyak.best

sissyira berkata...

salam pagi khamis =)

suka apam yang garing jugak...

sal berkata...

no pandainya kamu buat..
akak pandai makan..tak pandai buat..
kat sini nipis2 tak puas makan..

Norhafiza berkata...

=>kakIna : sedap tu klo buh jagung bebanyak..lagi sedap kak..

=>sisSyira : salam dik..sedap kan klo yg garing..

=>kakSal : alhamdulillah kak..cuba2 akhirnya menjadi..

suri solehah berkata...

salam no..sedapnya apam tu..akak suka jugak yg jenis ni..tp seumur hidup tak penah buat..hehe..beli selalu..

mzhany berkata...

no...hany suke apam balik coklat uuu sedapnyerrr

Norhafiza berkata...

=>kakSuri : hehe..cuba try buat kak..berbaloi..

=>hany : ooo kena tambah serbuk koko la dalam adunan kot hehe..