Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 4 Februari 2011

ROJAK Betik Terengganu

Bila tengok ada lagi lebihan ikan tongkol masak singgang sayang la pla. Kuah nya dah abis licin. Tengok betik ada 3biji yang sedang mekar kat pokok tu apalagi beroperasi la hehe...

Hanya dapat 2biji je betik2 tu sebab yg 1 lagi dh hampir masak so makan je la..

Jadi inilah hasilnya ye..hentam saje la sebab tak cukup korum!


BAHAN

betik mekar
isi ikan -ikan tu No bersihkan dlu dari sisa kuah singgang 
1liter air
6-7 tangkai cili kering - nak pedas buh lagi
1cawan air asam jawa
1ketul gula melaka
cuka secukup masam
gula 
sedikit garam
kopok keping

CARA
~Bersihkan betik, sagat, dan rendam dengan air kapur sekejap sementara masak kuah, toskan dan ketepikan.
~KUAH : Kisar cili kering. Kemudian No kisar isi ikan bersama air.
~Masukkan semua bahan dan masak hingga mendidih. Rasa ikut kesesuaian masing2. Klo No ada rasa pedas, masam dan manis tu dh ok.

INFO
~Ikan tu klo selayang, kembong, lolong lagi sedap..dalam 6-7ekor ke dikukus/bakar dan ceraikan isinya.
~Air klo nak kuah banyak tambahla air ye..
~Lagi sedap klo ada NENAS, TIMUN BATANG dan TAUGEH..

5 ulasan:

mie berkata...

wow!!
1st time dengar mende ni..
nak kena try..
ehehe

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...

meleleh air liur tengok rojak betik tengahari buta ni, dah lah akak belum makan nasi.laparrr.

Mat Ganu berkata...

a'ha, dulu mak selalu buat gak...hehehe

Nieza berkata...

assalam...menarik nampak rojak betik ni...btw salam kenal dr saya...saya follow yer:)

Norhafiza berkata...

=>mie : hehe, kena selalu p trg baru selalu dapat dengar dan tengok hehe..

=>kakIna : ops..sori2 hehe

=>matGanu : sabit kate ork..jamang kecik2 dlu harap ke mok je jong buat..lening baru nginga eko nok cari resepi huhu..

=>nieza : assalam nieza..terima kasih kerana sudi singgah ye..