Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Isnin, 28 Mac 2011

REKOD Masak Paling Lama..

Semalam No berhajat nak buat nasi minyak. Jadi time nak masak tu kira2 jam 12tengahari masuk dapo. Siap perap daging nak buh atas dapo..buka2 tak nyala..buka2 tak nyala juga. No ingat ni mesti batteri dah abis ni. Try cari dapo lama No takleh guna gak..tak naik api juga. Abang pun cakap guna dapo tungku la. Ok No pun siap2 angkat naikkan kat atas..baru No teringat...
"Looo, camne nak nyalakan?..mancis bukannya ada ni.." sebab Abang tak merokok

Vrooooom..Abang keluar beli mancis. Sampai2...
"Mmmmm terlupa plak nak beli batteri.." kelam kabut gak sambai terlupa.

Apalagi, guna la dapo tungku tuuuu..


Godek2 sana sini, yang start kol 12..kol 2 petang baru la dapat makan huhu..kesian Abang syik duk ulang dapo je tak tahan bau aroma gulai. Padahal 1jam je dah siap masak gulai tu. Klo ayam lagi cepat kan. 

Hari ni kene masuk dapo awal la jawabnye sebab kene masak 1-1 kan huhuhu...sabooooo

Akhirnya siap juga la lauk ala kadar ni. Alhamdulillah, terubat la sket rindu kat kg. Terbayang2 macam gulai kawah kenduri plak hehe. Seronok tengok dorang makan bertambah2. Tu antara dua la..
1) sedap perasan hihi 
2) lapo haha.

Resepi tengok  di sini ya.

Kemudian petang keluar cari batteri. Balik umah pasang balik tengok2 tak nyala gak...hurmmmmm..masalah apa la ye.. Ni No duk cari kotak dia yang lama kot2 ada info dalam tu. Klo tak hantor servis la jawabnya. No beli dapo tu bulan 11/09..ye2 je setahun lebih dah kiok! klo tak leh gak servis free ye dak hehe..

'555' tu yg asal..eberedi tu No beli tp xjalan gak. Mancis baru tuuuu hehe

DAN HARI NI.....DI WAKTU INI.....GAS PULAAAAAAK HABIIIIIIIS...

Nasib la lori gas selalu masuk sini...ok No nak tepon lori gas la plak....jumpe lagi deh...

8 ulasan:

Cik Ina minat Do do Cheng berkata...

No, amboi buat perut akak lapar, semua sedap.first time akak dengar dapur pakai bateri.tengah nak masak gas tak de, yang paling bengangkan.

Norhafiza berkata...

=>kakIna : dapo tu tetap guna gas..bateri tu yg duk kita pulas tombol nnt bunyi tik tik nak nyalakan api tu..ala, selalu gak org guna 'pistol'..

sabo je la kan...ni dah sampai pun gasnye hehe...

Daddy Ziyyad berkata...

lagi sadis kalau tengah syok memasak malam2, gas habis!! gas spare tak de pulak tu. ~saya dah terkena..hahaha

moralnya: kena simpan gas spare kat rumah, kena ada mancis tu semua.

Piasara berkata...

"a'ah la no..akak pun kali pertama dengar dapur guna bateri..apapun nasib baik ada dapur tunggu satu tu yer..akk pun ada gak..spare time2 emergensi.."

Norhafiza berkata...

=>daddyZiyyad : hahaha sabo je le kan...ada 1lagi tongnya tp cam biasa la kosong hehe..nampaknye kene spare juga la gas tu jgn bia kosong huhu..

=>kakPia : agaknya model ni kot guna batteri kan..

ye la, sib abik ada gak tu..klo tak makan kat kedai saje la wat sementara..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

Rina nyer dapur pun dah guna pistol skang nih..rupanya kena ganti batteri ke?

niesz berkata...

haha..sabar je la kan kalau time nk memasak nie..mcm2 dugaan..

Norhafiza berkata...

=>rina : dapo No guna batteri...yg pistol tu tak tau gn batteri ke tak rina..

=>niesz : hahahahahahaha dugaaaaaaan...