Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Isnin, 4 April 2011

TERKENA April Fool Kah Ini???

Sape ingat lagi kes dapo No ari tu?? Kalo tak tau citte ada dalam entri Rekod Masak Paling Lama. Jadi selama seminggu ni No guna dapo tungku dan bersilat gayung la No sebab nak kejar masa. 

Alkisahnya dah rosak kan No pun nak bawa p servis la. Tengah duk bersihkan tu No balik2 kan la dapo..sekali macam bunyi benda tergolek dalam tu. Ambik torchlight suluh tengok rupanya ada kulit udang la, isi sotong yg dah kering la, tulang ikan la ada lam tu. Kemudian No nampak ada skru panjang sanggat..No nak ambil tapi rasa lain macam la plak..upanya EKOR CIKTI waaaaaaa...cepat2 No panggil Abang. Abang angkat keluar dari rumah, baru je nak letak atas simen...zuuuuuup CIKTI lari....haru betul..Patut la No perasan yg plastik sampah mcm ada 'org kacau je'..igtkan kucing..

Masa masuk kedai tu, dapo No tak bawa keluar ada dalam bonet  just masuk tanya sebab nak tau anggaran cajnya. Mula2 pomen macam bekki moto lak tu kata mungkin penuhu tersumbat jadi dia suh No korek2 dengan dawai halus. Sebab klo dia buat pun mcm tu juga dan kene caj anggaran bawah seratus. Kemudian No tanya kenapa dia tak de bunyi 'tik tik tik tik' masa kita tekan tu. Pomen tu cakap mungkin  '*&^%$#@#' patah/rosak. No lupa nama bahagian rosak dia sebut haha. Mmmmm No pun igt CIKTI tadi..mungkin ni keje dia kot sebab pomen tu pun kata kemungkinan juga dia gigit2 wayar dalam tu. No tanya klo tukar brp harga. Pomen cakap barang kene order tak tau bila dan kos anggaran melebihi seratus huhu..beli dapo pun dekat 3ratus..klo mcm ni baik beli dapo baru kan???..

Balik umah No pun tepon Ma tanya kabo. No cerita la masalah dapo tadi kot2 Ma tau camne nak settle..sebelum ni No tak bagitau Ma hehe
Ma : Dah tu, gas keluar tak?..
No : Keluar..
Ma : Klo macam tu, cuba pergi nyalakan api guna mancis..kita try guna cara manual..

Dengan sepantas kilat No pun try la yang Ma ajar tadi dan Waaaaaaaaa...kenapa la No TAK TERPK selama ni... Hahahahaha...aduyai...yang sanggup guna dapo tungku 1penuhu tu..sampai sanggup berpeluh duk kejar masa. No pun bagitau la pada Abang...
"Loooo, kita yang duk dapo sehari2..Abang mana la tau suma ni.." Hahahahaha

Sabo sabo...dan esoknya Abang pun pergi la beli PISTOL gas lighter baru untuk kemudahan No. Masa guna dapo tungku tu No guna pemetik api dan bako pada kertas huhuhu...dahsyat kan..klo terbako sape yang susah...
Yang warna biru sempat guna 5hari..terjatuh pastu tercabut huhu..yg bagi gas keluar tu ilang entah di mana tinggal besi je...kemudian beli pula yang oren dan sempat guna gak 2hari hehe..Ahad beli pistol merah tu..sib baik murah je- rm3.90..refill sebotol rm6.90 1liter klo tak silap tengok regenye..

Jadi MORALNYA..lenkali klo ada pe2 masalah jangan la dilupakan orang tua kita ya..betul la kata pepatah..dorang lebih dulu makan garam dari kita hehe...

12 ulasan:

ariana's berkata...

heheheh..kalau tau tak yah lah No susah payah guna dapo tungku tu ye..kebetulan akak pun pernah sekali dulu, dapo tak menyala..rupanya pemetik dia guna bateri dan bateri dah habis..lupa tokey dia ada bgtau masa beli dulu..hehe.tu lah antara ragam surirumah yek..:)

rATu kEBaYA berkata...

hehehe.. nasib tak repair atau beli baru.. haru jekan..

Piasara berkata...

"no,no...akak pun pernah jugak tau cik ti dok berumahtangga dlm dapur akak,..pastu tak leh kuar..nasib baik suami akak pandai buka,godek2..rupanya habis wayar dlm tu dia gerit...org tua2 kata kita tak leh marah2 kan cik ti nanti lg mengamuk dia.."

YATZAKIE berkata...

nasib baik akak xbeli baru lg..kalo tak,terbang la duit akak tu..huhu

Norhafiza berkata...

kakAriana : hehehe..kes pemetik api upanya..mcm2 hal kan..

kakRatuKebaya : tu la kan kak..sib baik just p tny je dlu...fuuuuuh

kakPiasara : huhuhu...keje dia upanya..kes ni lagi haruuu..

yatZakie ; hehehe..tu la kan..klo tak sesaje je beli baru hahaha

ainnoraini berkata...

hehehe...mmg menduga tu no...

sabar jer la ye...kalau tak dah dpt dapur baru ye..

Daddy Ziyyad berkata...

tak panas ke tikus tu duduk dalam tu? ~haha

Norhafiza berkata...

kakAinNoraini : hehehe sabo je leee..

daddyZiyyad : haha..dah seminggu No tak guna..mungkin belah mlm dia masuk gigit esok dh rosak dan sejak tu No tak guna dapo tu hehehe..

Kakzakie berkata...

Untungnya ada mak, masih boleh nak rujuk. Kalau kakak ada emak rasanya semua nak rujuk kat dia.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

No..ms kat entri dapo No tukan rina dah ckp rina punya msalah dapo sama mcm No dan rina guna pistol utk tembak..nape No tak ikut cara Rina aritu hehe..

mzhany berkata...

huhu betol jugak tu no, kena tanya pada yg berpengalaman ;) jimat jimat

Norhafiza berkata...

=>kakZakie : betul tu kak..No pun sll rujuk kat Ma cuma lambat cepat je la..arwah Mak pun sll bg pandangan dlu..

=>rina : hahahaha nak jd cerita tu la rina..langsung tak TERPK hahaha..aduyai..dh duk guna mancis tu kan apa salahnya try kt dapo tu juga skl kan hahaha...blur..betul2 blur haha..

=>hany : kihkihkih...mmmg jimat..klo tak sengeh je la lepas tu..