Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Rabu, 18 Mei 2011

Elak Silau Pemanduan Malam

Pernah tak anda memandu di waktu malam dan tidak tahan dengan silauan dari pantulan cahaya kereta dari arah bertentangan?

No pernah alami ketika ingin mengambil Abang di airport. Kali pertama jalan yang biasa No bawa 70-80kmj No hanya mampu merangkak 50kmj sahaja. Kali kedua pula No ambil inisiatif untuk menggunakan cermin mata gelap. Alhamdulillah, ianya mampu mengatasi kesan silau tersebut.


No punya ni filter no3 je jadi takde la gelap sangat. Orang masih dapat melihat mata No..cuma 'power' tu yang tak tahan nye huhu..

Mula2 No ingat kenyataan En. Kamal Affendi Hashim dalam satu temuramah di stesyen TV3 dlu..Masa tu No ingat lagi Ally Iskandar yang menjadi hostnya..ala Pengarah, Penerbit dan Penganalisi Jenayah tu...tak ingat juga?..


Dalam kenyataan beliau, bagi pemanduan di waktu hujan lebat beliau menyarankan agar pemandu menggunakan cermin mata gelap. Ianya dapat membantu penglihatan anda.

Masa No amik Abang tu No bagitau la bila kita pakai cermin mata gelap tu pandangan kita tidak silau lagi.

"Oooo, memang la. Dlu masa Abang duk ulang alik Kota Bharu-K. Terengganu naik moto Abang pakai rayban waktu malam.."

Hurmmm..dah lama tau upenyeee...

Cuma No terlupa yang En. Kamal tu ada bagitau kena pakai cermin mata kuning..err untuk apa ye?..hurmmm No betul2 terlupa..adakah dibolehkan juga untuk pemanduan malam?...hurmmm kena risik2 balik nih..

Cuma No nasihatkan klo nak pakai cermin mata tu jangan pakai yang murah2 yang takde UV tu. Lama2 akan merosakkan mata anda. Dan JANGAN SESEKALI membenarkan anak2 anda memakai cermin mata budak2 yang murah2 tu. Besar esok2 mata cepat rosak. Kalau boleh cubalah dapatkan nasihat dari pakar mata. Yang kat kedai cermin mata tu pun OK.

Bagi yang berminat untuk membaca artikel tulisan beliau..sila lawat blog beliau Care for a crime or two, anyone?

p/s : hurmm, No cari artikel pasal 'lense kuning' tak jumpa pla..

9 ulasan:

jai berkata...

betul juga. sebelum buat cermin mata jumpa doktor mata jangan jumpa doktor gigi pula. hax3

munna berkata...

kalau hujan pakai spek mata mmg elok..mata tak silau sebab pantulan cahaya dengan air...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

kiranya x peliklah org pakai spek hitam waktu malam..ada manfaatnya..

Norhafiza berkata...

=>jai : hahahaha..lawak tul la..

=>munna : ya kakNo sokong tu munna..betul2..

=>rina : betul rina..klo ada yg tengok2 kita tu maknanya dia tak tau perkembangan semasa la hehe..

Cik Ina Do do Cheng berkata...

No, akak ni jenis yang tak boleh kena silau. dia suruh pakai cermin mata.akak dah buat , tapi simpan. cam manalah akak nak datangkan mood pakai cermin mata.rasa rimaslah. bila terlampau pening baru akak pakai. No , kalaulah akak pandai bawak kereta, memang alamatnya malam tak boleh bawak kereta, mata akak tak boleh kena suluhan lampu.

Norhafiza berkata...

=>kakIna : betul kak,ada sesetengah org akan rasa rimas mcm No mula2 pakai dlu..tp lama2 ok lagipun terpaksa pakai maklum la tengah belajar kan kak..mmg silau sangat2 kak, klo kena suluhan lampu tu huhu...

Puanbee2 berkata...

kak saya silau malam tp agak tk suka bercermin mata rimas lah ada benda kat mata ni

mzhany berkata...

umm mcm tu eh no, huhu gile hany taktahu, tp time malam hany kena pakai spek la, sbb mlm sgt tak confident. skrg ni tengah ushar nak buat rayban tp nak letak powe, sbb bahaya jugak kan...

Tanpa Nama berkata...

cermin mata kuning untuk pemanduan ketika hujan malam....