Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Selasa, 24 Mei 2011

Kerasnye Bendi Kau...

Pagi tadi No beli 1pek bendi kat kedai runcit dengan harga rm1/8batang. Ok la sebab skang barangan pun makin mahal. Klo nak murah sendiri tanam la. Nak pilih2 tengok dia siap dah pek kemas2. Jadi main pilih camtu je la sebab nampak semuanya sama je. Balik rumah time nak masak No patahkan la hujung dia tu. Mak aaaaai..dalam 8batang tu hanya 1batang je yang rapuh. Yang lain semuanya liat. Ok la takpe, dah beli malas nak p kedai tu balik jadi No pun masak la kot2 dia nak empuk kan..

Tapi tak jugak.....
Ni la rupenye..last2 No kepah2 pastu buang hampas..

No ingat nak suh pihak berkenaan p 'risik2' kedai tu hehe...ikuti rakaman perbualan No dengan pihak berkenaan..

video

Hurmmmm..pilihan tetap ditangan PENGGUNA..

Oh ya, dlu ada No tanam Ulam Raja tau. Anda pernah makan tak?... Uiiii, sedap tau. Ni pun 1kes, biasa yang No beli kat pasar Abang cakap sumenya dah tua. Yang ujong2 (pucuk) je boleh makan. Hai, yang itu tua yang ini liat..nampaknya kena sendiri tanam la yek.

Kes lain pla, No terbeli kelapa yang siap di bungkus. Balik rumah masam. Rupanya yang tak abis semalam dia jual balik setelah disimpan dalam peti sejuk semalaman..

Biji benih ulam raja yang No tanam pada 1 Mei 2011


Hari ni hanya setinggi kira2 3inci barunya...sabooooooo



No tanam situ la (dalam kawasan merah) supaya senang untuk kegunaan No dan jiran nanti. Yela, kalo jiran baik dengan kita, kita pun kena la berbudi juga..ye tak??

Dulu dikawasan yang sama No tanam Kacang Botor. Kira2 4bulan kemudian No dapat hasilnya tapi hanya 4batang je elok. Yang lain kesemuanya bunga dia mati dek semut. Ala, semut yang buat benda putih2 tu. Lepas No tebas semuanya barula No tau RAHSIA RACUN SERANGGA. Kita hanya perlu semburkan campuran DETERGENT+AIR atau PENCUCI PINGGAN+AIR. No dah buat untuk pokok jambu batu No dan benda putih tu terus takde. Ye la, kita duk jemur kain bawah tu, dia siap main terbang2 huhuhu...

PESANAN PENAJA
Sila buat aduan kepada peruncit bila kita mendapati mereka menjual barangan yang tidak bermutu. Klo boleh minta gantirugi..mmmm No pun berkira2 nak tuntut balik la SINGGIT tu..eh, SINGGIT tu duit kita gak tau..jangan ingat SINGGIT tu takde nilai hehe..koman2 mana tau dia bagi barang yang sama nilai ke kan?? Siapa tau. 

Tapi memang Abang suh No p bagitau peruncit tu sebab dia main ambik je yang orang letak. Agaknya klo No letak daun lalang pun ON je kot haha..janji orang beli dia dapat komisen.

10 ulasan:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

beli bendi nih kena pandai pilih kan No spy x terbeli yg tua..tp rina pon x tahu pilih..cer No carik tips memilih bendi..kena picit-picit kowt ms pilih..

as ♥ Leenda berkata...

kak, baru tau rahsia racun serangga tu..mekasih ye kak..balik kang nk sembur pokok cili saya tu..semut suka betul..tak kan la pokok cili saya tu manis kot..adoiiii...

Piasara berkata...

"hurmm....pendek kata,zmn serba meterialistik ni,ramai penjual nak kaut untung tanpa memikirkn pengguna..eh,no..akak nak pi pindah dok nerjiran ngan kamu ler..senang sikit nk mkn ulam raja ker,kacang botol ker..hihi..."

munna berkata...

RAJINNYA NO BERKEBUN.. BERBUDI PADA TANAH MESTI ADA HASILNYA...

azila berkata...

tulah Kno..sbb tu zla suka beli sayur n pilih satu2..hehhe, cerewet kan?

halila Ibrahim berkata...

tu bendi tua la.. biasala org meniaga nak untung je kan.. tapi serius jugak kak no sampai tel adu .. tapi macam bad respond je kan..
selalunya saya patah2 depan dulu sebelum beli n tengok betul2 tapi kalau terkena mmg tak p beli dah kat kedai tu..

sal berkata...

klu bendi muda sedap dimakan berbanding bila dia dah tua ...

tanaman no menjadi yee...bole kongsi petua..

Cik Ina Do do Cheng berkata...

akak suka patah hujung, kalau tidak jangan harap akak nak ambik kalau yang tak boleh patah.tua, masak kuah tak sedap.daun tu bagus kalau tanam, bila dah naik no kena selalu pangkas batang jadi dia merebak cepat sikit. akak suka cicah samabal kelapa.

ayushida berkata...

family saya pun suka makan bendi, so, kalau tak best langsung bendi yang ada kat kedai tu, lebih baik tak beli daripada tak terusik dalam periuk tu kan.....

saya memang tak beli yang dah siap packing, barang apa pun lah...... hehehehe.......

FARISZ@AZ.Com berkata...

Tengok gambar saja dah dapat agak tu bendi tua , kemungkinan perniaga rakus mencari untung atau pihak pemborong yang rakus cari untung.
---------------
Yang Error berkaitan tutorial blog tu, saya ada jawab di blog saya.