Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 1 Julai 2011

Slanga

Pekabo semua..harap2 sihat semua la hendaknya. No skang agak terbatas sket maklumlah persiapan untuk terbang ke tanah semenanjung la katakan. Dan hasilnya pinggang No sakit2 huhu..nak ruku' pun agak tegang urat pinggang. Sabooo je la..

Mmmm hari ni No nak kongsi pasal SLANGA..bahasa ringkas SLENG la orang muda cakap.

TQ ENgoogle


Kes 1
Masa amik report kad Faris. Duk bincang2 dengan cikgu tetiba Abang col..
"Mama ade di skoloh ning. Dop balik lagi.." camtu la lebih kurang..

Cikgu : Mama Faris ni orang semenanjung ke? Asal mana?..
No : Ya cikgu, Saya asal Terengganu, suami asal Kelantan. Kenapa cikgu?
Cikgu : Saya ingatkan Faris tu orang Labuan. Cara dia cakap pun macam orang sini..
No : tersengeh2 macam kerang busuk hehe...

Kes 2 : 
Husna : Tadi guru kelas Kakak tanya betul ke Kakak orang Terengganu.
No : Ye la, kenapa pula? Kan dalam surat beranak Kakak tu lahir di Terengganu.
Husna : Cikgu ingat Kakak orang KEDAYAN. Tengok dalam fail baru cikgu tu tau..
No : hehehehehehe

Bangsa Kedayan merupakan salah satu bangsa yang menetap di Miri. Dipercayai berasal dari Brunei dan berhijrah ke Miri. Sebelum penubuhan Malaysia, Miri merupakan sebahagian daripada Brunei. Kebanyakan bangsa Kedayan di daerah Bekenu. Selain itu, bangsa Kedayan juga boleh ditemui di daerah Limbang, Sarawak; Sipitang, Sabah dan Labuan. Bahasa yang digunakan ialah Bahasa Kedayan ("bahasa de facto" Brunei)
sumber : http://ms.wikipedia.org/wiki/Kedayan

Kes 3 : 
Anak jiran umo 5tahun datang main2 dengan Farihin dan Fadhlan di rumah No.
No : Amber suda makan?
Anak jiran : Sudah aunty..
No : Mami masak apa tadi?
Anak jiran : Nasi
No : Mami ada di rumah?
Anak jiran : Tiada, mami belum balik pigi joging..

Sedang duk borak2 dengan anak jiran ni tiba2 Husna ketawa..
No : Kenapa Kakak ketawa?
Husna : Mama cakap bunyi ORANG INDON
No : Nape? ada bunyi lain macam ke?..
Husna : A a..
sambil ketawa dan kami pun ketawa sama2 hahaha

Kes 4
Time ni mula2 No kawen dengan Abang dlu. Sedang duk borak dengan anak kakak ipar. Konon2 nak 'masuk majlis' la..Abang ada la kat seblah tu..

No : Kak Ana makey dop agi?
Anak Sedara : Dop lagi..kenye agi
No : Ummi wak gapo ari ni?..
Anak sedara : Ummi masok nasik goreng jah..
No : Oooo..cikdo nok skit buley dop?.
Anak Sedara : Buley..pah cikdo naik datah rumoh la deh..
No : Takpo la..cikdo gurra jah..doh Kak Ana g kolloh naik gapo?..
Anak sedara : Ummi atar naik muto..Cikdo..cikdo ore mano?
No : Cikdo ore Terengganu..Bakpo Kak Ana tanyo cikdo nyo?..

Tiba2 Abang menyampuk..
Abang : Mama dop payoh KECEK KLATE la..bunyi macang ORE SIE (orang Siam/Thailand) je..
No : Gulp....

Hahahaha..sampai sekarang kalo No balik Kelantan..No akan cakap TERENGGANU je. Lagipun masa mula2 No kenal Abang pun Abang cakap bahasa TERENGGANU. Memang takde langsung bunyi KLATE..No gelar Abang Terengganu Celup haha..

11 ulasan:

Aku Ibu Muda berkata...

memang bunyi siam lah jawabnya....hihi

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

sayo suko kecek kelate No..dulu pasa kawe denge oghe kelate..ado bunyi sie tak No?

"Sy suka cakap kelantan No..dulu pasal kawan dgn org kelantan..ada bunyi siam tak No??

mzhany berkata...

ahaha, no, hany pun kalu kelik kelate, mcm malas nk kechek kelate, memang lain r bunyik nyer. tapi kalu kechek ganu dorang dok pahang lok...hahaa

Piasara berkata...

"bestlah no ni serba boleh,macam2 dialek pun no boleh cakap..kalau akak ni,tentu lambat sikit nak faham..nak cakap lg tak pandai,sbb kami sama2 asal penang..dialek utara ja lah yg akak tau ckp..dialek negeri lain faham2 gitu je lah.."

sal berkata...

no nak ke perak..
alhamdulillah..
hubby kak org sana..
moga dipermudahkan urusan..

Hanis MY berkata...

ahaha ye ke? comel betul! nak dengar nk dengar, nanti kito jupo deh hik2...

mzhany berkata...

no, jom join contest ni no, hadiah dia wang tunai, rm300, rm100.. jom jom jom


http://www.mzhany.com/2011/07/kalau-saya-dapat-rm300.html

Cik Ina Do do Cheng berkata...

No, pesen cam kawan akak kat opis. dia orang kelantan, sekolah dan menetap di selangor, bila ayah dia pencen, balik kelantan. sekarang bila raya jumpa ngan orang kelantan, di cuba cakap loghat kelantan, orang kat sana bantai gelak, dia cakap ngan mak kawan tu, anak ko dah orang kelantan sesat cakap cam siam.

orang kelantan loghat dia kalau dengar cam membuai je, lembut sangat. hari tu dengar dalam video fadhlan dengar suara no cakap pun lain macam . betullah abang no cakap cam siam. lepas ni no kenalah biasakan cakap kelate.

suri solehah berkata...

hehe..kalau dalam umah no..abg no ikut gaya no ke atau no ikut gaya ckp cam abg?

cikguden berkata...

cakak ganung jer la senang...

tiefazatie berkata...

hihi..kalu ifa..org dh ck ifa nie org sabah nie..haha..ifa ada ckp style kedayan..ada style kk..tawau pun ada gak..hahaha...kalu srwk..sikit2 la..hihi