Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 12 Ogos 2011

Bertuah Punya Mak....

Kejadian : Seminggu sebelum Ramadhan.


Ketika si Ibu sedang menyidai kain di luar rumah..di dalam rumah pula si Anak meminta dibuka bungkusan kek pisang yang telah dibelinya tadi..

Anak : Mama, leh makan kek ni?..
Ibu : Makan la, suh Kakak bukakan.

Si Kakak pun menghiris beberapa keping untuk santapan si adiknya.

Anak : Mama, ada benda ni la mama..

Tunjuk si Anak. Si Ibu memandang sekilas pandang sambil berkata..
Ibu : Eh, stiker apa plak tu?..Jangan duk tampal merata2 tu. Laung si Ibu dari luar rumah. Si Anak pula menyatakan sesuatu tapi Si Ibu tidak dapat menangkap patah perkataan yang keluar dari mulut monggel anaknya..

Tiba2 dengan rasa riang gembira si Anak berlari keluar mendapatkan Ibunya..

Anak : Mama..mama..tak pedas pun yang nih..
Ibu : Pedas apa pula nih..kek pisang mana ada rasa pedas..manis adalah..
Anak : Bukan, tadi kan AbangYin buka sendiri yang ni pastu buh atas kek ni..

Si Ibu meneliti bahan yang ditabur di atas kek tadi. Kelihatan biji2 halus berwarna putih kejernihan bertaburan diatas nya..
Ibu : Benda apa pula??? Si Ibu mula kelihatan kaget..
Anak : Yang ni la... 

Kata si Anak sambil menunjukkan sesuatu yang membuatkan jantung si Ibu bagaikan di rentap..


Ibu : YA ALLAH, nape makan benda ni?? Benda nih takleh makan..

Sambil menarik anak menuju ke bilik air untuk memuntahkan kembali isi perut tapi tidak berjaya. Kemudian terus si Ibu memberikan anaknya minum beberapa gelas air masak sambil berdoa tiada perkara buruk berlaku. Jantung si Ibu pula masih tidak henti2 berdegup kencang. Si Ibu meminta anaknya memuntah kembali air yang diteguk sebentar tadi tapi si Anak tidak berjaya melakukan.

Anak : Hari tu kan boleh makan..
Ibu : Hari tu bila plak ni?..
Anak : Hari tu masa kita makan mi tu..
Ibu :Ohhhhhh, YA ALLAH anak bertuah Mama ni..itu MAMEE memanglah ada PERENCAHnya..ini bukan PERENCAH tapi RACUN. Tujuan dia nak suruh kek ni tahan lama...huhuhu...

Kebetulan ketika pulang ke kampung tempohari si Anak menjamu selera MAMEE bersama sepupu sepapatnya.

Tapi baru2 ni HEBOH diperkatan bahawa MAMEE adalah diantara yang mengandungi bahan yang HARAM di makan.

sekadar berkongsi

MORALnya, lenkali klo anak nak apa2 ke, tunjuk apa2 ke TENGOK BETUL2..huhu..
Alhamdulillah takde pe2 yang berlaku..

15 ulasan:

~izan~ berkata...

kuss semangat kak..benda2 ni mmg selalu anak izan amik nk bukak,tp kalau kes xperasan,mmg rasa sentap sgt kan kak.

mmg ada ura2 dgr psl mamee tu tp kes simply siti dah ada penjelasan tp yg lain2 ntah la..hmmm

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

ya Allah No..terkejut kita..benda alah tu dimakannya..mau x berderau darah mak dibuatnya..hadoilahh..


lorhh x halal ke..dr kecik duk meyantap mamee..:(

Aku Ibu Muda berkata...

adoi la...bahaya sungguh kakNo...sebbaik tade pape

*Wani lum pos gift tu lg..asek lupa nk bawak mai opis, sori ye kakNo :)

rATu kEBaYA berkata...

aduh nasib bail lepas tu perasan jugak...

halila Ibrahim berkata...

la... saya kan kalau jumoa benda tu cepat2 buang.. takut anak2 main.. anak saya cam tu jugak la.. mamee perencah dia pun saya tak bg anak2 makan...tapi baru tau la mamee haram.. saya dok makan selalu ..huhuhu

ariana's berkata...

sib baik cepat sedar nya..mmg..akak pun kadang main angguk je bila anak tanya..nak2 kalau waktu tgh ralit buat kerja..hehe..

Hanis MY berkata...

terkejutnyaaa.... huhu... nasib baik dia bagitahu kalau tak mesti tak perasan... owh mamee haram huhu syok makan krup krap, perencah je yg haram atau dgn mamee skali?

suri solehah berkata...

iskh..alhamdulillah tak dak apa2 no..akak pun kadang mcm tu..kalau anak tunjuk apa2 kdg cakap ye je..pastu bila perasan mula nak jerit kat anak

Kakzakie berkata...

Tapi tak apa-apa ke No selepas termakan tu. Naif betul budak-budak kan No... Mujur dia jenis yg tahan....

sal berkata...

Nasib baik takde apa2,no...

akak baca cerita no pun suspen..

nasib baik si anak cepat2 tunjuk pada no..dan no pun cepat2 kasi air..

cikguden berkata...

bahaya2. nasib baik tak jadi apa2. tapi macam senang pulak ek nak buka platik nie

Cik Ina Do do Cheng berkata...

alah ciannya , dia tak tahu tu. kalau beli mamee tuk makan selalu cik ina suruh anak-anak buang, tipu dorang kata tu tak boleh makan. kalau jumpa je benda cam tu dorang buang.

Pia berkata...

"astaghfirullahal'azim...nasib tak jadi apa2 kat anak2 ko no,ishh len kali jgn ambik mudah ni..bahaya.."

kayrul-shah berkata...

ya allah..mujur la tak jadi apa2...

mzhany berkata...

alaaa....seb baek dok jadi nape kang no...haishhhh