Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 5 Ogos 2011

Kenangan

ALHAMDULILLAH...bersua lagi kita di pagi Juma'at yang indah ni..semoga anda semua sentiasa berada dalam kerahmatan ALLAH SWT...aminn..

Kali ni No nak kongsi serba sedikit la kenangan yang No kutip selama ni.

KERJAYA
Labuan
Orang : Baru pindah ya, cikgu ngajar sekolah mana?
No : Bukan, saya duk rumah je..
Orang : Oooo, suami la keje ye..cikgu ke askar?
(kebanyakkan klo warga semenanjong pindah Labuan mesti ingat CIKGU @ ASKAR)

Perak
Orang : Kak polis ya?..IPD mane?
No : Bukan, saya tak keje..
Orang : Oooo, suami la polis ye..
No : Abang bukan polis, keje opeh je..
Orang : Hehe, ingat polis. Gaya macam polis je hehe..
(Hahaha...ade bakat ke?)

LALULINTAS
Labuan : Keadaan trafiknya yang 'malas'..pandu macam p makan angin..
Perak : Lu cilok gua..gua cilok lu..huhu
(hari pertama pandu..dada tak henti2 berdegup..mulut terkumat kamit bace selawat..masuk hari ke2 dan seterusnya..cewaaaah, dah eksyen sakan No bawak kete hahaha..tp Jalan Tambun ke Greentown je la..jalan lain sory sebab tak kenal jalan lagi huhu..)

BAHASA
Kebanyakkan bahasa di Labuan No akan bertanya 2-3x sebab tak faham klo dorang cakap..Apatah lagi klo p beli ikan dan sayo di pasar huhu...

Perak :
No : Saya nak jumpa Puan Syafeenaz..dia dah sampai belom?
Makcik Jaga Skolah : Ooo, belum sampai lagi..
No : Kalo macam tu Cik Azian dah sampai?..
Makcik Jaga Skolah : Entah le, Awak tak kenai yang mane satu. Yang kecik ke beso ke tuannye..
No : Eh, semalam saye baru je jumpe die, ingat lagi..ala yang sihat sket tu..
Makcik Jaga Skolah : Ooo, awak baru je keje sini..tak kenai mane lagi cikgu sini..
No : >AWAK tu ganti nama SAYA kan hihi<...
(tetiba No teringat watak Ucop Wilcha dalam HKLBR hahaha)..

15 ulasan:

rATu kEBaYA berkata...

berbeza ye cara percakapan dan pandangan diorang..

~izan~ berkata...

dialog yg last sekali terkenang cerita hantu kak limah plak hehe..

wah akak,dh terer drive kt sana ek hehe..slmt berpuasa kakNo =)

Ann Huda (Ate) berkata...

Tang Lalulintas tu, kat KK pun sama. Anak sedara Ate yg masa tu umur 7 tahun pun pandai cakap. Bila abah dia bawak slow ala2 makan angin, bising dia.. "abah ni, nape bawak kereta macam orang Sabah?"

sal berkata...

xpe no..macamtu apb baru brpindah..
serbaserbi ada kelainan..
lama2 ok

Aku Ibu Muda berkata...

awak=saya lah jawabnya kalo kt perak...hihi

kakNo, tekaan tadi betulll...ada cenderahati utk kakNo..nanti bg address ye :)

Piasara berkata...

"belajar no..belajar, lama2 nanti terer la..bab jalan raya tu biasalah kan org kita ni mmg nak cepat manjang..tp kat labuan dulu tak macam tu ek..pelik gak kan.."

mzhany berkata...

yg seronok ni pindah randah, buleh jln tepat org kan no, bleh tahu adat, bahasa tmpat org kan...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

No ada rupa polis ke??? hehe..lawaknya..

mcm aneh kan awok tu bermaksud saya..tahu pun lps tgk citer usop wilcha tu..

halila Ibrahim berkata...

tu Perak sebelah ipoh ke atas .. saya Perak utara kira sebelah Taiping ke atas kami cakap .. kami.,. hang.. ala2 bunyi kedah campur Penang...

Kakzakie berkata...

Baru-baru mestilah ada kejutan sikit tapi macam No kata driving dah tak ada masalah kan... Nanti bolehlah drive terus ke selatan kita jumpa ye...:)

kayrul-shah berkata...

mujur la kak no terangkan yang "awak" tu untuk "saya"..kalau tak kompem tak paham dialog tue

cikguden berkata...

setuju sangat. kalau orang semenanjg dtg sabah or sarawak mesti diorang ingat keje cikgu. huhuhu

pamie berkata...

oo..sy selalu pecut kak no..hehehehe..

ariana's berkata...

Itu lah yg dikatakan..jauh berjalan, luas pandangan No.. pengalaman pun semakin bertambah..tak lama lg dptlah No suaikan diri..sdgkan dok kat sabah dulu pun steady je kan:)

Cik Ina Do do Cheng berkata...

No maaflah dah lama tak ke sini sebab sibuk kebelakangan ni. opeh tu apa no? kalau cakap perak akak boleh paham lagi, kalau loghat trengganu, atau kelantan memang kurang paham.