Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 28 Oktober 2011

Angkara Si Madu


Sakitnya hati tak siapa yang tau..
Hanya padaMU tempat ku mengadu..

Hancurnya jiwa merobek hatiku..
Bila di khianati bertalu talu..

Ye la..mana tak sakitnya hati bila kawan yang kita percaya sanggup menipu kita kan. Dah nama kawan, kenalah kita percaya tapi ada juga ada niat sebaliknya..Mulut manis kemain laginya..Sakitnya..Sedihnya..Pedihnya memang terasa. Sebab ianya akan meninggalkan kesan untuk jangkamasa lama bagi kita.

Masih pening2 lalat lagi ke?..Ni ha..Abang beli sebotol madu dengan kawannya. Kata ASLI. Dah ramai orang beli dan ada pelanggan tetap lagi. KATANYA LAH..Sekali Abang amik la masa bulan puasa dlu klo x silap. Dah bekasnya besar, No asingkan dalam botol kecil dan selebihnya simpan dalam peti ais. Sekali lepas raya tengok dah beku..hawau betul la. Kemudian Abang letak kat luar tak lama, datang la berderet2 sang semut.....

Nampak tak semut tu?..

Pati gula (anak panah)

Ni yang dah hampir sebulan duk kat luar.

Memang masa mula2 beli ada bau2 masam sket. Tapi lama2 bertukar jadi manis dan akhirnya memekat kemudian membeku. Harga? Jangan tanya la sebab dah ASLI kan tentu la ADA HARGA sket tapiiiiii.....hampeeeeh..

Memang ada petua cara2 nak kenal yang mana ASLI ke tak kan tapi kita dah kira percaya kat kawan kira ambik je la.

Antara ciri2 MADU ASLI
1) Titik atas tisu/kertas..klo x serap ASLI la.
2) Letak kira2 1sudu atas pinggan dan biarkan..klo ada xde semut maka ianya ASLI la. Semut xsuka madu asli sebab baunya yang kuat dan ia akan mati kepanasan sekiranya terminum madu.
3) Buih madu yang kekuningan. Klo putih tu adalah gula.

Rasanya banyak lagi..yang titik atas kuku tu No tak ingat camne..sama ada dia x meleleh klo x silap la..klo silap maafkan la ye...

No dah TERKENA harap anda JANGAN TERKENA..
BERHATI-HATI LA YE...

10 ulasan:

mzhany berkata...

eiii dok baeknye la nipu org gini.

no, kitorg kelik kelate br cari madu, mmg buleh caya la hok asli tuh, sbb tok tua mmg tahu daner nok cari..kalu sini mmg mz tak benarkan beli lasung laaa...

halila Ibrahim berkata...

madu mana ada semut hurung ...

walaupun saya jarang beli madu sy pun bleh tau sikit2 .. biasalah kak .. kawan2 la yg selalu pekena member... huhuhu..

mummy darwishes berkata...

ooo...baru tau cara nk bezakan madu asli n madu x asli...bab semut tu tau...madu asli semut xsuka...

So Shy Lady berkata...

mmng kna ada madu dlm rmh coz byk kgunaannya tp nk cari yg btul2 ori pyah gak

akk slalu singgah bli ngan org asli kt hiway

kayrul-shah berkata...

sebelum nie tak tau pun nak bezakan madu..thanks ye kak no untuk info nie

macam nie ounya kawan pun ada...sanggup aniaya orang konon asli la...lepas nie kna hati-hati la

Aku Ibu Muda berkata...

mak mentua wani dia tapis sendiri madu dari sarang lebah

sah2 la tau mmg ori kan..haha

Ann Huda (Ate) berkata...

Ate kurang arif pasal madu bermadu ni :). Thanks for the tips.

ariana berkata...

Setakat ni, Akak beli madu tualang asli tu tak de masalah..ok je..:) Senang nak dpt sebab van dia dok tggu kat depan Maybank, Ktn, dpn masjid tu..:)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

rina pon br beli madu asli kat cameron..kt org tu asli tp rina cam was-was..nk test kt tisulah serap ke x mcm No ckp tu..


hurm..setahu rina madu x boleh simpan dlm peti ais kotlah kalau salah sori heheh

Cik Ina Do Do Cheng berkata...

no ko pandai bergurau ye, sah sah penjual madu penipu, kalau madu asli tak denya semut nak hurung.