Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Selasa, 11 Oktober 2011

Ketupat Sotong Versi Terengganu

Kali ni No nak kongsi resepi Ketupat Sotong pulak..klo orang Terengganu kami panggil TUPPAK SUTONG hehe..nak yang sedap kena cari sotong yang besar macam sotong candat tu dan semestinya yang SEGAR ye..baru la sedap, lemak manis hehe..

ni Mini Of Tuppak Sutong...tengok saiz lidi tu hehe
BAHAN
Sotong segar beberapa eko
Santan dari 1biji kelapa-bahagi dua yang pekat dan cair
beras pulut-bersihkan dan toskan
1sudu besar halba
halia-dimayang halus
beberapa ulas bawang merah juga dimayang halus
Gula semanis selera anda
Garam secukup rasa untuk melemakkan santan.
2batang serai
Lidi diruncingkan-No guna pencungkil gigi je..

CARA 1
1) Sotong dibersihkan dan disiat kulit nipis. Klo xmo siat pun takpe..jadi kuahnye warna pink la ye hehe..
2) Isi beras pulut kedalam sotong kira2 2/3 sahaja. Jangan penuh nanti dia kembong sangat atau pecah bila masak atau pun pulut didalam kurang masak.
3) Kemudian kepitkan dengan lidi/pencungkil gigi di bahagia atas sotong tadi. Klo sotong tu besar boleh masukkan sekali kepalanya didalam.
4) Masukkan santan cair dahulu bersama halba, halia, serai dan bawang merah dan sotong yang telah disumbat tadi. Masak sehingga agak2 pulut didalam masak.
5) Kemudian masukkan santan pekat bersama gula dan garam secukup rasa. Masak lagi sehingga kuah pekat sedikit.

CARA 2
Jalan selamat tanak dahulu pulut bersama santan + garam..dah masak baru sumbat dalam sotong. Kemudian ikut cara 4&5..

CARA 3
Sila tanya pakcik gugel sekiranya anda was was ye..banyak resepi dalam tu..dalam youtube pun banyak..tinggal pilih dan buat je...

PSSST 
Komen Tukang Rase : Mmmm sedap walopun kecik2 hahaha....

8 ulasan:

~izan~ berkata...

ayah izan suka sgt ketupat sutun ni. mak selalu masak..

kayrul-shah berkata...

sedapnya..peveret nie. dulu pernah wat sekali. lama dah tak buat

Tini Fattah berkata...

rajin nor masak ya.....smbil2 tu bleh share2 lg ngan kita kt cni hehehehe share resepi je rasa tk bleh hehehehe.....

Hanis MY berkata...

Hanis tk pernah mkn huhu teringin sgt nk mkn

ariana berkata...

Sedapnya No..teringat arwah mak mertua..selalu buat ..dia mmg org Tganung jati..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

rina suka ngt sutun..tp x penah makan lg ketupat sutun nih..

Cik Ina Do Do Cheng berkata...

sedapnya arwah ayah suka je buat sotong pulut cam ni sodap.makan ngan kuah kacang pun sodap.

qemaishak berkata...

kegemaran gak ni tapi tak terbuat pun lagi, selalu kalau nak mkn mesti suh mek buat hehe