Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Jumaat, 7 Oktober 2011

Pindang Tapai Ubi Kayu

Semalam No beli 4bekas tapai ubi. Klo kat kampung dorang buh lam plastik ikat ngan getah..sini dia advance sket kot hehe..tp yang pasti kite kene bayar le caj tuperware tu kan kan kan hihi..

Sebenarnya No ada tinggal pesan kat kedai No beli bahan basah Isnin lepas..klo ada orang hantar tapai ubi No nak sket..jadi semalam kebetulan ada dan tinggal 4 je dari 10 bekas tu, No amik sumenye la. Harga 1bekas RM2 x 4 = RM8..tapi tuan kedai tu bagi diskaun 50sen sebab beli banyak hehe..Tengkui kak ye.

 Sebelum ni ada No kongsi cara2 nak masak tapai ubi ni kan kat entri Tapai Ubi Kayu Goreng. Semalam sedang No duk sembang2 ngan kawan2 dalam fb ada sorang kakak ni bagitau cara nak masak pindang. PINDANG??...mula2 No ingat macam IKAN MASAK PINDANG tu. Sekali ooooo...ye la selain ubi ni pisang pun boleh dibuat pindang. Jom No kongsi resepi nye ye..bahan2nye pun senang sangat.

BAHAN
Tapai Ubi
Santan
Gula dan garam secukup rasa
Daun pandan atau serai untuk mewangikan kuah - klo xmo masuk pun xpe..

CARA
Masukkan santan, gula, garam dan daun pandan atau serai kedalam periuk. Masak hingga mendidih dan selalu kacau supaya tak naik minyak. Dah mendidih masukkan tapai tadi dan tutup api. Siaaaap..

**bagi yang suka manis, gula lebihkan sedikit ya dan garam untuk melemakkan kuahnya saja. Ujong2 sudu je buh kan masin la pulak.

Pindang Tapai Ubi

Pencuci mulut ni amat sesuai jika dimakan sejuk2. Lepas masak sejukkan dan simpan kedalam peti ais atau masukkan ketulan ais kedalamnya. Tapi klo masukkan ais kuah tu akan jadi tawar la ye...

beli 4, masak 2 makan terus 1..
ada lagi 1 kite goreeeeeng la hehe

7 ulasan:

halila Ibrahim berkata...

tu dia ... teruja sungguh kak no dengan tapai ubi .. kak no .. yg pindang tu kan .. kat tempat sya kalau masak cam tu kita panggil serawa ...

Kakzakie berkata...

Kakak tapai ubi makan macam tu aje No. Resepi No tak makan lagi. Next timelah kalau jumpa tapai.... senangkan macam No listkan tu...ikut je...:)

Hanis MY berkata...

Owh terliur sgt2 yum!

mzhany berkata...

hany kureng sket tapai ubi ni...huhuhu

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

wah..gemor betul No dgn tapai ya..rina suka gak tapai..tp takut nk makan bebanyak..tp x penah lah makan yg roreng ke yg pindang camni..makan yg biasa jerk..


tapai ni kena pandai org buat jugak kan..br lemak manis rsnya..kengkadang termakan yg masam atau keras..x sedap lgsung..

Cik Ina Do Do Cheng berkata...

masak pindang, terkejut akak ingatkan pindang ikan, ni cam pengat dah. mesti sedapkan lemak campur manis ngan sikit masam.

kayrul-shah berkata...

selalu suka makan tapai pulut, tapai ubi tak pernah lak rasa lagi