Rakan Maya

Kenali No

Foto saya
Ipoh, PERAK
Anok TEGHANUNG kawen ANOK KLATE, umo 35thn, isteri RUSLAN DAUD, ibu 4org anak

THR Gegar Pantai Timur - Saluran Radio Pilihan No

Isnin, 5 Mac 2012

Donat Jadi Roti Goreng?!

Penahkah anda mengalami situasi nak buat lain tapi jadi benda lain? Haaa tu la yang terjadi pada No petang semalam.

Dengan semangat yang berkobar2 No nak buat Roti Canai sebenarnya. Tapi tak berani nak buat banyak. No amik 500g je tepung. Uli punya uli tak lembut2 sbb mandai2 je No ubah bahan. Kawan tu suh buh mentega/marjerin No p bantai minyak ekekeke...pastu No buh lam Bread Maker (BM)..bia dia tolong uli...haaaa lembut la sket.

Jadi sementara menanti Roti Canai tu kembang No pun nak buat donat dengan tepung yang lebih tu. Kali ni No terus masuk lam BM malas nak uli dah..masuk 2cawan air, 500g tepung, sedikit minyak (No buh dalam piring), 2sudu besar gula, sedikit garam & 1pek yis. No bia la BM tu uli..uli punya uli dan dah bunyi buzzer die tu..tengok2...waaaaaaaa cair lee..macam adunan nak buat kueh hahahaha...No rasa mungkin air yg terlebih atau minyak yang terover......tepung dah takde jadi No bantai la Tepung Beras..main campak je la dalam tu xtau la banyak mana. Sampai la adunan yang No nak..

Maka lepas tu sesi mengentel dan mengisi inti..nasib baik la ada inti kacang itam..klo x buat cakui la No hihi..No xde nak gelek2 atas papan menggelek dengan penggelek..No main gentel atas tapak tangan je..gentel2 dan penyek2..last2....

pinggan ke-2 dah..

Siyes Abang kata sedap hihi..sebenarnya ni la firsttime No buat roti goreng.. Pinggan pertama dah licin sebab anak2 dah tak sempat nak rasa. Makan panas2 memang sedap tapi bila dah masuk 5jam, tepung tu dah tak gebu dah..cicah ngan kuah kari baru sedap hihi....

Malam tu Abang suh masak nasi je, lauk beli kat kedai. Agaknya tengok No kemain lagi duk menguli tepung roti canai tu kot..Mekasih Abang hihi..

P/S : Roti Canai No tak dapat berita lagi..masih terendam lam minyak jangan masam dah ekekeke...agak2 jadi BISKUT lagi ke.....Tungguuuuuuuu...

8 ulasan:

Kakzakie berkata...

Hihi... No pandai menggubah idea sampai jadi resepi baru. Sedap pulak tu. kalau tak mana mungkin sekali lalu habis kena makan anak-anak.

Ila berkata...

at least boleh jugak makn kan kak no

Alin Marlini berkata...

hehehehe..adatlah tu kak no

Noraim berkata...

hee at least jadi jugak roti tu walaupun bkn roti canai. hehe.

ainnoraini berkata...

janji boleh makan..kalau habis tu kire sedap la tu No...

Daddy Ziyyad berkata...

Janji sedapppppp! hahaha...walaupun rupa tak cantik/tak menjadi

Hanis MY berkata...

roti goreng pun sedap jugak...serius terliur tgk huhu...

kayrul-shah berkata...

pandai betul kak no ubah resepi dari donut jadi roti goreng...nampak sedap